Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου 2007

Μύθοι και πραγματικότητες


Μέχρι πριν λίγα χρόνια κοινωνικοί λόγοι ήταν η αιτία που καλλιεργείτο ο μύθος πως η μη εναλλαγή δασκάλων κατά τη διάρκεια της σχολικής ζωής του παιδιού στο δημοτικό ήταν εκπαιδευτικά ορθόν. Ήταν μεγάλη η αγωνία των γονέων μήπως το παιδί είχε διαφορετικό δάσκαλο κατά τη νέα σχολική χρονιά!. «Τον έχει συνηθίσει»- έλεγαν- και πίστευαν ότι αυτό, το να έχει δηλαδή τον ίδιο δάσκαλο κάθε χρόνο βοηθούσε στη μάθηση.


Αποτέλεσμα? Στην πλειοψηφία τους οι μαθητές αντιμετώπιζαν μεγάλες δυσκολίες προσαρμογής στα πρώτα τους βήματα στο γυμνάσιο. Κάτι που συναντιέται και σήμερα με μαθητές απόφοιτους μονοθέσιων η διθέσιων σχολείων.

Η σύγχρονη αντίληψη καλεί όχι μόνο την εναλλαγή δασκάλων κάθε χρόνο αλλά και τη συμμετοχή περισσότερων από έναν σε κάθε τάξη κατά τη διάρκεια της ίδιας σχολικής χρονιάς.

Στο ‘’Γλωσσικό Εργαστήρι’’ είμαστε περήφανοι που από το ξεκίνημά μας, εδώ και 20 χρόνια- ακολουθήσαμε αυτό το μοντέλο οργάνωσης- 2 τουλάχιστον καθηγητές σε κάθε τμήμα και εναλλαγή καθηγητών. Καθηγητές έμπειροι, πτυχιούχοι ξένων πανεπιστημίων.

Είναι ένα μοντέλο που τώρα , σιγά-σιγά , αρχίζει να εφαρμόζεται και στη δημόσια πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Ο μαθητής έχει την ευκαιρία να διδαχθεί με διαφορετικούς τρόπους διδασκαλίας, να κρίνει, να συγκρίνει. Μαθαίνει από νωρίς να προσαρμόζεται σε διαφορετικές μεθόδους , όπλα βασικά για την συνέχεια της ζωής του.

ΑΝ...

Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική: Μαθαίνει να κατακρίνει
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα: Μαθαίνει να καυγαδίζει
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ειρωνεία: Μαθαίνει να είναι ντροπαλό
Αν ένα παιδί ζει μέσα στη ντροπή: Μαθαίνει να είναι ένοχο
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κατανόηση: Μαθαίνει να είναι υπομονετικό
Αν ένα παιδί ζει μέσα στον έπαινο: Μαθαίνει να εκτιμά
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην δικαιοσύνη: Μαθαίνει να είναι δίκαιο
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ασφάλεια: Μαθαίνει να πιστεύει
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην επιδοκιμασία: Μαθαίνει να έχει αυτοεκτίμηση
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην παραδοχή και φιλία: Μαθαίνει να βρίσκει την αγάπη μέσα στον κόσμο

RUSSEL

ΛΟΓΙΑ ΣΟΦΑ

"Ο πραγματικός σκοταδισμός δεν λειτουργεί εμποδίζοντας τη διάδοση αυτού που είναι αληθινό, καθαρό και χρήσιμο, αλλά κυκλοφορώντας και αναδεικνύοντας το ψευδές και το ασήμαντο".
Γκαίτε.

Λάθη που πληγώνουν!

Λάθη που πληγώνουν!

Μερικοί γονείς – ευτυχώς λίγοι –δηλητηριάζουν τις ψυχούλες των παιδιών τους κατακρίνοντας τους δασκάλους, παρουσία τους. Είναι ένα φαινόμενο πράγματι πολύ λυπηρό. Σε αυτή τη περίπτωση ο μαθητής επιστρέφει στην αίθουσα και νοιώθει ότι μπορεί να κάνει ό,τι θέλει. Βλέπει τον δάσκαλο αφ’ υψηλού, όχι σαν κάτι το ιδιαίτερο, χωρίς τον απαραίτητο σεβασμό. Δημιουργείται μία σχέση που μόνο αρνητικά αποτελέσματα από τα προσδοκώμενα μπορεί να φέρει.

Θυμάμαι τους γονείς μου να μου απαντούν στα παράπονά μου για το δάσκαλό μου:
«ότι πει ο δάσκαλος, αυτός ξέρει».
Ο γονέας μαζί με τους δασκάλους και μετά από συζήτηση μπορούν να βρουν τις λύσεις σε τυχόν προβλήματα. Μη ξεχνάμε ότι και ο εκπαιδευτικός είναι άνθρωπος, λάθη γίνονται και υπάρχει περίπτωση να του έχουν διαφύγει κάποια γεγονότα τα οποία ο μαθητής μεταφέρει στο σπίτι.
Η καλή συνεργασία γονέων-δασκάλων και η ενημέρωση του εκπαιδευτικού για τις σκέψεις του παιδιού, μόνο θετικά αποτελέσματα μπορούν να φέρουν.